Marka tescili

Marka, bir işletmenin tüm varlıklarını temsil eden ayırt edici bir işarettir. Pazarlama stratejileri ve büyümenin temelinde, müşteriler için bir marka inşa etmek yatmaktadır. Marka tescilleri sırasında en önemli konu, markanın seçimi ile marka tescilinin kapsayacağı malların yada hizmetlerin saptanmasıdır.

Markanın başkaları tarafından tescil ettirilmiş yada kullanılan markalardan ayırt edilebilecek şekilde farklı olması gerekmektedir. Marka çalışmalarına başlamadan , firmanızın faaliyet gösterdiği sektör rakipler ,pazar yapısı,kaynaklar ve en önemlisi müşterilerin incelenmesi gerekir. Bu çalışmalar için marka oluşturma konusunda firmamızdan danışmanlık yardımı alınabilir.

Benzer ürünleri ya da hizmetleri başkalarının ürün yada hizmetlerinden ayırt etmek üzere kullanılan ya da belirli bir hizmetin sunulması sırasında kullanılan AYIRT EDİCİ İŞARET marka olarak tanımlanmaktadır. Sözcükler, Sayılar, Harfler, Şekiller, Ürünün Şekli veya Ambalajı ile bunların birlikte sunuluşları marka olarak değerlendirilmektedir. Marka koruması,ürün yada hizmetlerinde marka kullanan marka sahiplerini koruyan bir sistemdir. Marka tescilinin amacı , özel yasa ile getirilen korumadan yararlanmak anlamındadır. Başkası tarafından kullanılan tescilsiz bir markanın, hak sahibi olmayan bir kişi tarafından tescil için başvuru yapılması veya tescil ettirilmesi halinde gerçek marka hakkı sahibinin itiraz etme veya dava açarak tescili iptal ettirme yetkisi vardır.

Herhangi bir ürün için kullanılmak üzere bir marka seçimi sırasında dikkat edilecek en önemli konu,seçilen işaretin diğer markalardan farklı olmasıdır. Marka tescilisırasında en önemli konu, markanın seçimi ile marka tescilinin kapsayacağı malların ya da hizmetlerin saptanmasıdır. Markanın başkaları tarafından tescil ettirilmiş ya da kullanılan markalardan ayırt edilebilecek şekilde farklı olması gerekmektedir.

Marka tescilleri ile sağlanan koruma, tescil edilecek marka ve markanın kullanılacağı mallar ile sınırlı olduğu için, mal listesi hazırlanırken,gerçek iş konusuna uygun olarak hazırlanmalıdır. Markanın tescil tarihinden itibaren , beş yıl içinde mal listesinde yazılı mallarda kullanılması zorunlu olduğu ve markanın kullanılmadığı mal için, istek üzerine mahkemece iptal edilebileceği de değerlendirilmelidir Marka , ticari bir varlıktır. Ama aynı zamanda, marka , bir pazarlama mesajı da taşır. Markanız, ürününüzün, pazardaki rakiplerinden en önemli ayrım noktalarından biridir ve o nedenle, doğru mesajı içermelidir. Bir reklam ajansıyla çalışıyorsanız, markayı yaratmak için onlardan destek alabilirsiniz. Ama Türkiye’de pek çok küçük şirket gibi, bugüne kadarki markalarınızı kendiniz yarattıysanız ve/veya yeni ürününüz için reklam ajanslarına ayıracak bütçeniz yoksa, iş başa düşüyor.

  • Marka yaratırken veya başvurularda mutlaka ön araştırma yaptırınız.
  • Markanız akılda kalıcı, dikkat çekici ve kısa olmalıdır.
  • Markanızın Türkçe olmasına özen gösteriniz. Aksi takdirde yurtdışı başvurularında sorunlarla karşılaşabilirsiniz.
  • Markanızın kolayca taklit edilmemeli
  • Markanızın jenerik haline gelmesine izin vermeyiniz.
  • Markanızın kullanım süresine dikkat ediniz. 5 yıl süre ile kullanılmayan markalar hükümsüz sayılmaktadır.

MARKA OLUŞTURURKEN

  1. DEVLERİ İNCELEYİN
    İşe, dev şirketlerin yarattıkları markaları inceleyerek başlayın. Önce, iş yaptığınız sektördeki büyük markalara bakın. Tümü, pazarlama bazlı bir bakış açısıyla seçilmişlerdir ; ne anlama geldiklerini ve neden bu ismin seçildiğini düşünün. Çok sayıda markanın sert rekabet koşul larında ayakta kalma savaşı verdiği günümüz ekonomisinde, alışıldık markaların farkedilme olasılığı çok düşüktür. Son dönemin markalarını anlamaya çalışın: Mavi Jeans, Advantage Card, Axess hepsi, bir pazarlama mesajını içinde taşıyorlar.
  2. TEMSİL GÜCÜ YÜKSEK İSİMLER BULUN
    Marka yaratmada ilk adım , ürününüzün pazardaki konumunu temsil eden 4-5 ürünü alt alta yazmaktır. Bunlar, ürünün tüketicilere sağladığı ekonomik faydanın yanı sıra,düşük fiyata, yüksek kalite sunması olabilir.
  3. MARKANIZIN KİŞİLİĞİ OLSUN
    Ürünün pazardaki konumunu temsil eden özellikleri yazdıktan sonra, bu kez, ‘kişilik özelliklerine’ ilişkin 4-5 özelliği alt alta yazın. Örneğin , markanızın , ‘arkadaş’, ‘çağdaş’, ‘hızlı’ gibi kişilik özellikleri bulunabilir.
  4. AKLINIZA GELEN İSİMLERİ SIRALAYIN
    Yazdığınız bütün özelliklerin yanlarına, size çağrıştırdığı isimleri yazın. Aklınıza gelen kelimeler de olabilir, kelime grupları da. Tek amacınız , bulduğunuz markanın, o özelliği temsil ediyor olması… Markanın yanında bir de, ‘şirket’, ‘topluluğu’ gibi ek unsurların olmasını istiyorsanız, bulduğunuz ismi, bu uzantıyla yanyana getirerek deneyin.
  5. AVANTAJLARI VURGULAYIN
    İsim seçerken,iş yaptığınız pazarda satışları etkileyen en önemli unsurları aklınıza getirin. Örneğin , bir pil üreticisi için ‘Energizer’, tüketiciler, satın aldıkları pilin uzun süre dayanmasını istedikleri için çok doğru bir seçim. Siz de, kendi sektörünüzde satışları etkileyen en önemli unsurları düşünün.
  6. BULDUĞUNUZ MARKANIN ZORLUKLARINI İNCELEYİN
    Bu aşamadan sonra,şirket çalışanlarından en az 2 kişiyle daha, ürettiğiniz isimleri gözden geçirin. İsimleri yüksek sesle tekrar edin, telefon operatörünüz gün boyunca bu ismi tekrar edebilecek mi, akılda kalıcı bir isim mi, argoda başka bir anlamı olabilir mi , ve son olarak , şirketin faaliyet alanı genişlemeye başladığında bu isim, yeni alanları da temsil edebilecek mi gibi soruları yanıt verin.
  7. KÜÇÜK BİR PAZAR ARAŞTIRMASI YAPIN
    Listeyi eledikten sonra , finale kalan isimler hakkıda, çevrenizdeki 30 kişinin fikrini alın. 30 , dev şirketler için marka yaratan reklam ajanslarının ‘fokus gruplar’da baz aldığı bir sayı aldığı için , yeterli olacaktır…
  8. VE KARARINIZI VERİN
    bütün bu bilgileri topladıktan sonra, son tercihinizi yapın
Joyce Roberts photo

İletişim Formu

Mesaj Gönder
Merhaba, size nasıl yardımcı olabiliriz?
Powered by